Hogyan robbant a botrány?
Vajon hogyan tudott ekkora botrányba keveredni a világ egyik legnagyobb autógyártója, a Volkswagen? Erre a kérdésre szerettünk volna választ találni. Nos, természetesen, mint ahogy mindenhol máshol, itt is a pénz volt a mozgatórugó. De elég volt ez ahhoz, hogy Németország autói elárasszák a világot, melyekről kiderült, hogy ekkora mértékben szennyezik a környezetet? A válasz, sajnos az, hogy igen. Elég volt.
Talán innen már mindenki tudja, miért terjedt el népszerűsége ily gyorsan a német autóknak, hisz nem csak külsőleg, de belsőleg is igen sokat tudnak. Ezáltal évek óta tartják a világhírű színvonalukat. De egyelőre maradjunk a jelennél. Néhol kérdéses is volt, vajon hogyan tudnak ilyen jól összetett autókat gyártani a németek? És itt jön az a rész, hogy kiskaput találtak az emissziós értékek „kicsinosítására”. Még így is csodálkozunk, hogy a németek gyártották a majdnem hogy leggyorsabb, legjobb és egyben a legtöbbek szerint legszebb autókat?
Így máris világossá vált, miért sikerült ez nekik. Ami viszont még mindig érthetetlen, hogy miért csak most, 2015-ben robbant ki igazán a botrány, hiszen már 2012-ben fény derült az emissziós értékek eltusolására. Hát persze, hogy itt is a pénz beszélt.
Mivel rengeteg pénzt beleöltek a dízelágazat fejlesztésére, a gyáraknak eszük ágában sem lett volna felfedni az autók esetleges hibáit, vagyis hogy az emissziós értékek igencsak nem felelnek meg az elvárt értékeknek. Azóta pedig nem kevés autó került a forgalomba.
A korábbi esetekben inkább csak törvényi kiskapukkal éltek az autócégek, most viszont tényleges, szándékos törvénysértésre derült fény. Mikor rájöttek, hogy törvényszegés nélkül képtelenség elérni a megfelelő értékeket és lehetetlen dízelautókat gazdaságosan és tisztán működtetni, innen jött a kiskapuk keresése. De ez talán a dízeltechnológia bukását is jelentheti. És ezzel úgy gondolom, ők is tisztában voltak.
Természetesen a részvények a tőzsdepiacon igen nagy csökkenésnek indultak. De erre mindenki számíthatott. Természetes, hogy mindenki szeretne megszabadulni a VW részvényektől, de ez nem csak a VW márkára, de a nagyobb német márkákra is úgyszintén érvényes volt. Így az Audi, a Mercedes és a BMW is tarthat.
Az elmúlt évben a BMW rendelkezett a legnagyobb piaci részesedéssel, vagyis 22 százalékkal, az Euro 6-os dízelmotorok európai piacán, a VW pedig az amerikai dízelszektort uralta 56 százalékkal. A világon egyébként csak Európában terjedtek el igazán a dízelautók, itt az utóbbi években az újonnan értékesített kocsiknak körülbelül a fele dízel volt.
Végezetül 3 érdekes tény a botrány körül:
- 2012 ősze és 2013 májusa között készítette a 45 éves Daniel Carder és ötfős kutatócsoportja a Nyugat-Virginiai Egyetemen azt a gyakorlati emissziós kutatást, amelyben először fény derült a Volkswagen dízel motorjainak problémáira. A kutatást publikálták, majd másfél évig csend. Maga a kutató úgy nyilatkozott a Daily Mail-nek, hogy meglepte az ügy körül hirtelen kialakult felfordulás, hiszen nem friss felismerésekről van szó.
- 2014-ben 16.5 millió autót adtak el az USA-ban, ebből dízel 489.000 (az összes ennyi, nem a VW által eladott dízel). Ez tehát az eladások 2.9%-a. Ebből el lehet dönteni mekkora veszélyt is jelent az amerikai állampolgárok egészségére a német dízelmotor, összehasonlítva 16 millió benzinmotor összteljesítményével.
- A VW 2014-ben összesen 600.000 autót adott el az USA-ban (tehát dízelt és benzineset együtt). Ez azt jelenti, hogy piaci részesedésük kb. 3.5%-os. Globálisan a cég 9.5 millió autót adott el ugyanebben az évben. A Volkswagennek tehát nem az USA a legnagyobb piaca, ahogy az USA-ban a dízelmotorok jelentősége a nullával egyenlő.