Mindennapos eset, hogy bank automatából veszünk le pénzt, készpénzt fizetünk be, mobiltelefonjaink kártyáját töltjük fel, és egyéb más dolgainkat intézzük. De mi van akkor, ha ezt nem a kellő körültekintéssel és elővigyázatossággal csináljuk? Ezekre a hibákra derítünk most fényt. Lássuk hát, mire kell odafigyelni:
- Mielőtt használnánk az ATM-et, mindenképpen ellenőrizzük, nem-e látunk valami szokatlant, akár magán az automatán (kártyanyíláson nincs-e valami, nincs-e megrongálva, stb.), akár körülöttünk. Amennyiben ezekből észlelsz valamit, ne használd az automatát!
- Ha hibaüzenetet dob fel az automata képernyője, ez esetben sem szabad használni.
- Kártyánkat csak úgy érdemes elővenni, ha előtte körbenéztünk, és megbizonyosodtunk róla, hogy a közelünkben, illetve közvetlen mögöttünk nincs-e senki. Amikor más személy használja az automatát, tarts elegendő távolságot.
- Ha bármilyen gyanúsan viselkedő személyt vagy személyeket észlelnél, akkor sem tanácsos használni az automatát, és a kártyádat is jobb, ha inkább nem veszed elő.
- Amennyiben megbizonyosodtál a háttér biztonságáról, úgy állj az automatánál, hogy ne láthassák, amikor beütöd a PIN kódodat, illetve azt, hogy mennyi pénzt veszel fel. Ajánlatos kézzel eltakarni a billentyűzetet, miközben beütjük a kódot.
- Bármi történjen, az automata használatánál ne bízz semmilyen segítőkésznek bizonyuló idegennek, még akkor sem, ha azt állítja, banki alkalmazott. Semmilyen esetre se add ki kezedből a bankkártyád, és ne áruld el a PIN kódodat!
Mi van akkor, ha az ATM nagyon lassan adja vissza a kártyát? Ez baj lehet?
Minden ATM típusától függően változó sebességű lehet. Általában ha ezt a problémát észleljük, az a technikai hibát jelentheti.
A bizonylatot megtartsuk, vagy kidobhatjuk?
A bizonylatod a készpénzfelvételről semmilyen olyan információt nem tartalmaz, amivel bizonyos személyek visszaélést tudnának elkövetni, így nyugodtan kidobhatod bármelyik hulladéktárolóba.
Mi van akkor, ha az ATM elnyelte a kártyánkat?
Miért is tehet ilyet az ATM? Több okból kifolyólag következhet ez be:
- Ha a tranzakció végén nem vettük el a kártyát időben
- Ha túl sokszor ütötted el a PIN kódot
- Ha korábban egy illetéktelen személy már letiltott kártyával kezdeményezte a tranzakciót
Amennyiben ezek közül egyik sem történt meg, hívjuk fel azonnal a bank telefonos ügyfélszolgálatát! Amíg ez megtörténik, ne hagyd el a helyszínt!
A bank telefonos ügyintézője sosem fogja megkérdezni tőled a PIN kódodat, így ha ez mégis megtörténne, biztos, hogy rossz számot hívtunk! Semmiképpen se add meg a PIN kódodat senkinek!
Ami még fontos lehet, hogyha valami szokatlant észlelsz az ATM körül, minél hamarabb értesítsd a bank telefonos ügyfélszolgálatát! A beérkező bejelentéseket azonnal kivizsgálják, ha szükségesnek találják, ellenőrzik az érintett ATM-et. Amennyiben tényleges bűncselekmény történt, úgy a további visszaélések megelőzése érdekében a szükséges lépéseket azonnal megteszik, a rendőrségen pedig feljelentést is tesznek.